معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشارکت فعال صنوف دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کشور را راهکاری اجرایی به منظور استخراج چالش ها و مدیریت یکپارچه صنعت گردشگری عنوان کرد.
مرتضی رحمانی موحد در نشست با تشکل های صنفی فعال در حوزه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کشور که روز سه شنبه، 18 آذرماه، در محل معاونت گردشگری برگزار شد؛ گفت: روسای انجمن های 31 استان، صنوف کشوری، هواپیمایی و زیارتی برای نخستین بار گرد هم جمع شده اند تا در قالب کارگروه های مشورتی و پنل های تخصصی بررسی مسائل، ساختار، ضوابط و تعامل صنوف مربوطه را در دستور کار قرار دهند.
وی با بیان تقسیم بندی موضوعات انتخابی برای سه کارگروه مذکور افزود: در کارگروه نخست بررسی موضوعات: «مشکلات مربوط به تشکل های صنفی»، « ساختار حقوقی و قانونی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری» و « نحوه ارتباط و تعامل دفاتر با راهنمایان گردشگری» در کارگروه دوم « مشکلات مربوط به برگزاری تور»، «ضوابط و مقررات مربوط به مجوزهای چهارگانه و نحوه نظارت بر دفاتر» و در کارگروه سوم «وضعیت فرم های قراردادهای دفاتر»، «مشکلات و مسائل مربوط به تبلیغات و بازاریابی» و «راهکارهای جلوگیری از فعالیت غیرقانونی در برگزاری تور» مورد بحث و بررسی قرار گرفته است که در هر سه بخش موضوع «وضعیت و جایگاه بیمه گردشگران در ابعاد گوناگون به ویژه بیمه لغو سفر» به صورت مشترک بوده است.
رحمانی موحد با دعوت روسای صنوف به داشتن نگاه منطقه ای خاطرنشان کرد: چنانچه تقسیم بندی انجمن ها و اتحادیه های مرتبط کشور از طریق تجمیع استان های یک منطقه انجام گیرد و هر یک با معرفی نماینده ای مجزا به انتقال چالش ها و بازگشت راهکار مربوطه یاری برسانند می توان نتایج هم اندیشی و تبادل نظر صورت گرفته در کارگروه های مورد نظر را به صورت مستمر در سراسر کشور بسط و گسترش داد.
معاون گردشگری با اشاره به اینکه داشتن نگاه منطقه ای برای صنوف های استانی الزامی ضروری به شمار می آید؛ تصریح کرد: هر یک از دفاتر خدمات مسافرتی در استان های همجوار می توانند مکمل یکدیگر باشند و علاوه بر رهگشایی برای مشکلات موجود، با برگزاری تورهای تلفیقی وحدت اجرایی و رویه موثری ایجاد نمایند.
این مقام مسئول همچنین ضمن بررسی نتایج گفتمان های صورت گرفته در کارگروه های مورد نظر، با تعیین فرصت ده روزه جهت جمع بندی نهایی نظرات روسای مربوطه یادآورشد: ورود نظرات، تجمیع و بررسی هر یک به تغییرات کاربردی و اصلاح آیین نامه ها، دستور العمل ها و شیوه نامه های اجرایی ختم خواهد شد و از آنجاییکه صنعت گردشگری متشکل از زنجیره های به هم پیوسته و یکپارچه است؛ لذا توان اجرایی حاصل می تواند به سایر بخش ها، زیرمجموعه ها و در نهایت جلب رضایت گردشگران داخلی و خارجی منتج شود.
انتهای پیام/